Ερώτηση: Δεν μπορώ να κοιμηθώ, τι να κάνω;

Ερώτηση: Δεν μπορώ να κοιμηθώ, τι να κάνω;
Ερώτηση αναγνώστη: Δεν μπορώ να κοιμηθώ, τι να κάνω; Συνεχώς μένω ξάγρυπνος και το παίρνω σερί πηγαίνοντας στην δουλειά χωρίς να έχω κλείσει μάτι και στο τέλος αισθάνομαι πτώμα. Τι φταίει και γίνεται αυτό; Δεν πίνω καφέδες ή ενεργειακά ποτά.

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που σε κάνουν να πέφτεις για ύπνο αργά. Αλλά σε σύγκριση με αυτούς που αντιμετωπίζουν οι περισσότεροι άνθρωποι (βλέπε μικρά παιδιά, πόνοι, τρελοί γείτονες κ.α.), ο δικός σου είναι διαφορετικός. Παραδέξου το, σου αρέσει να πέφτεις για ύπνο αργά.

Αλλά το να πέφτεις για ύπνο αργά και πολλές φορές να μένεις μέχρι τα ξημερώματα ξύπνιος ή να το παίρνεις σερί, δεν είναι λύση. Για την ακρίβεια, όσες πιο πολλές υποχρεώσεις έχεις στην καθημερινότητα σου, τόσο πιο πολύ σε δυσκολεύει αυτό το στυλ ζωής.

Ως γνωστών, εδώ στο Homeboy μας αρέσει να επανεξετάσουμε κάποια πράγματα – ο ύπνος είναι ένα από αυτά.

Τελειώνεις πάρα πολλές δουλειές.. Καλές δουλειές.. Έξυπνες δουλειές.

Γιατί γίνεται αυτό; Το αφεντικό σου είναι συνεχώς εντυπωσιασμένος με τις προσπάθειες που κάνεις αλλά και τη καλή δουλειά που βγάζεις γι ‘αυτόν τις πρωινές ώρες. Υπάρχει ωστόσο μια εξήγηση γι ‘αυτή την υπεράνθρωπη-φαινομενική ικανότητα να κάνεις περισσότερη και καλύτερη δουλειά όταν δεν κοιμάσαι: Η στέρηση ύπνου δεν επηρεάζει όλες τις γνωστικές ικανότητες με τον ίδιο τρόπο.

Ενώ μελέτες έχουν δείξει ότι η έλλειψη ύπνου τα βάζει για τα καλά με τη μνήμη, τη δημιουργικότητα, την καινοτομία και το πολύπλοκο σχεδιασμό, δεν φαίνεται να έχει επιβλαβή επίδραση στην λογική και την αιτιολογία. Που σημαίνει ότι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε οποιαδήποτε δουλειά επιθυμούμε αλλά και να είμαστε σε εγρήγορση.. για λίγο.

Ωστόσο, η στέρηση ύπνου έχει ένα αρνητικό για τους ανθρώπους που κάνουν μια βαρετή δουλειά, τους φαίνεται ακόμη πιο βαρετή όταν δεν έχουν κοιμηθεί, λέει ο William Killgore, καθηγητής ψυχιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα.

Γιατί θα πρέπει να το αλλάξεις αυτό; Τα τμήματα του εγκεφάλου σου, είναι υπεύθυνα για τις ψυχοκινητικές σου δεξιότητες, το συντονισμό και τη μνήμη, αλλά μέχρι στιγμής όλα αυτά υποφέρουν λόγο της έλλειψης ύπνου.

Όπως έχεις ξανά ακούσει, το να οδηγάς ενώ δεν έχεις κοιμηθεί είναι το ίδιο επικίνδυνο με το να οδηγάς μεθυσμένος. Έτσι, ακόμη κι αν μείνεις όλο το βράδυ ξύπνιος για να τελειώσεις μια έκθεση που είχες για τη δουλειά, δεν νομίζω πως θα σου είναι πολύ χρήσιμη αν τρακάρεις με το αυτοκίνητο σου καθώς πηγαίνεις στο γραφείο, αν πέσει καφές στο laptop σου ή αν ξεχάσεις το όνομα του πελάτη σου.

Είσαι 175% πιο ζωντανός όταν μένεις ξάγρυπνος

Γιατί γίνεται αυτό; Η στέρηση ύπνου κάνει τον κόσμο ακόμα καλύτερο, πιο πολύχρωμο και πιο ζωντανό, ή αν το πάρεις από τεχνικής μεριάς το θέμα, σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, Berkeley: ένα μέρος του εγκεφάλου, όπως η αμυγδαλή, όταν υπάρχει έλλειψη ύπνου ανταποκρίνεται πολύ πιο έντονα σε ερεθίσματα και συναισθήματα.

Γιατί θα πρέπει να το αλλάξεις αυτό; Από τη μια μπορεί να είσαι πάρα πολύ χαρούμενος για κάτι απλό και από την άλλη μπορεί να σου πει μια απλή κουβέντα ένας φίλος σου ή συνάδελφος και να σου πέσει η ψυχολογία απευθείας. Επίσης, ενώ την μια στιγμή είσαι ανεβασμένος και γεμάτος αυτοπεποίθηση, ξαφνικά όλα αυτά μπορούν να φύγουν από λεπτό σε λεπτό και να νιώθεις κουρασμένος και εξαντλημένος.

Τα πρωινά είναι πιο υποφερτά όταν δεν έχεις κλείσει τα μάτια σου

Γιατί γίνεται αυτό; Για κάποιο περίεργο λόγο όταν οι άνθρωποι μένουν όλο το βράδυ ξύπνιοι, καταφέρνουν και καταπολεμούν τη κατάθλιψη. Οι ερευνητές δεν έχουν ανακαλύψει ακόμη γιατί γίνεται αυτό, αλλά στο Πανεπιστήμιο Tufts ανακάλυψαν πως ο λόγος αυτός ονομάζεται αδενοσίνη και αλλάζει τον εγκέφαλο μας βοηθώντας τον να γίνει αντικαταθλιπτικός. Έτσι, είναι λογικό το πρωί όταν ξυπνάς να αισθάνεσαι έτοιμος για να κάνεις ένα σωρό πράγματα αλλά και να αντιμετωπίσεις την ημέρα που έρχεται.

Γιατί θα πρέπει να το αλλάξεις αυτό; Με το που κοιμηθείς και ξυπνήσεις, αυτό το συναίσθημα θα έχει φύγει. Και επειδή μόνο οι βρικόλακες μπορούν να μείνουν ξύπνιοι επ ‘αόριστον, οι ερευνητές προσπαθούν να αναπτύξουν μια φαρμακευτική αγωγή η οποία θα επηρεάζει με διάφορους τρόπους το μηχανισμό της αδενοσίνης.

Η ενέργεια σου φτάνει στα ύψη – στις 9:45 το πρωί

Γιατί γίνεται αυτό; Είναι απλό, το σώμα σου γνωρίζει πότε έρχεται η στιγμή που πρέπει να κοιμηθείς, αλλά είναι πάρα πολύ εύκολο να κοροϊδέψεις αυτό το σήμα και να κάνεις το σώμα σου να παραμείνει ξύπνιο όλο το βράδυ. Και εκεί που έλεγες πως θα προσπαθήσεις να κοιμηθείς λίγο νωρίς (κατά τις 5 τα ξημερώματα ας πούμε), το σώμα σου ξαφνικά αλλάζει και αρχίζει να αισθάνεται το πρωί. Κάτι το οποίο το κάνει να έχει ακόμη περισσότερη ενέργεια – κάτι το οποίο περίπου από τις 9 το πρωί και μετά μπορεί να σε στείλει ακόμη και στο γυμναστήριο.

Γιατί θα πρέπει να το αλλάξεις αυτό; Μένοντας ξύπνιος όλο το βράδυ, μπορεί να αποκτάς μια τεράστια ενέργεια το πρωί αλλά ταυτόχρονα αποδυναμώνεις και εξαντλείς τον εαυτό σου. Επίσης, όταν κοιμάσαι την ημέρα και μένεις ξύπνιος τα βράδια επί αρκετά χρόνια, είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο πως κάποια στιγμή θα έχεις και αυξημένο κίνδυνο άνοιας αλλά και η διάρκεια ζωής σου θα έχει μειωθεί σημαντικά.

Δεν μπορώ να κοιμηθώ, τι να κάνω; Απλές λύσης

Κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικούς τρόπους και λύσεις για να πέφτει νωρίς για ύπνο. Προσπάθησε να αποφεύγεις τον υπολογιστή και το κινητό τις βραδινές ώρες (το ίδιο φυσικά ισχύει και για την τηλεόραση). Δοκίμασε, καθώς ξαπλώσεις στο κρεβάτι, να ανοιγοκλείσεις τα μάτια σου πολύ γρήγορα και συνεχόμενα για 60 δευτερόλεπτα. Με αυτόν το τρόπο θα τα ξεγελάς και θα τα κουράζεις.

Βρες με ποιον τρόπο ησυχάζει γρηγορότερα και περισσότερο το μυαλό σου. Είναι όταν κλείνεις όλα τα φώτα και υπάρχει το απόλυτο σκοτάδι; Ή μήπως όταν έχεις ένα μικρό φωτάκι αναμένω; Υπάρχουν άνθρωποι που προτιμούν να κοιμούνται με τα φώτα ανοιχτά, βρες τον κατάλληλο φωτισμό.

Αν κοιμάσαι με τις κάλτσες στα πόδια, κάνε το εξής: Άσε τις κάλτσες φορεμένες στα πόδια σου για περίπου 10 λεπτά καθώς ξαπλώσεις κάτω από το στρώμα και στη συνέχεια αφαίρεσε της. Οι άνθρωποι που κοιμούνται με τις κάλτσες φορεμένες, συχνά κάνουν ελαφρύτερο και πιο απολαυστικό ύπνο όταν τις βγάζουν. Από την άλλη πλευρά, αν δεν φοράς ποτέ κάλτσες, ξεκίνα να το κάνεις. Αν τα πόδια σου δεν είναι αρκετά ζεστά, τότε ο οργανισμός σου δυσκολεύεται να «σβήσει».

Τέλος, δοκίμασε να βάλεις χαλαρή μουσική η οποία δεν περιλαμβάνει στοίχους και φωνές. Θα μπορούσες να χρησιμοποιήσεις το RainyMood για να ακούς τους ήχους της βροχής καθώς κοιμάσαι – ή κάτι παρόμοιο, με πουλιά, ζώα κ.τ.λ.

Μπορεί το μυαλό σου να σου λέει ‘δεν μπορώ να κοιμηθώ,’ αλλά αυτό δεν σημαίνει πως όντως δεν μπορείς. Απλά πρέπει να μάθεις πως να το ξεγελάς – ή καλύτερα, να το ελέγχεις και να έρχεσαι σε συμφωνία με αυτό.

Εσύ πως τα ‘χεις με τον ύπνο σου; Γιατί εμείς, σίγουρα είμαστε μαλωμένοι μαζί του..


Το «Δεν μπορώ να κοιμηθώ, τι να κάνω;» ήταν μια ερώτηση ενός άγνωστου αναγνώστη του Homeboy. Μπορείς να κάνεις τις δικές σου ερωτήσεις για θέματα που σε απασχολούν από εδώ.

Ερώτηση: Δεν μπορώ να κοιμηθώ, τι να κάνω;
5 (100%) 2 votes

Γράφτηκε από
Περισσότερα από Homeboy

Ερώτηση: Δεν μπορώ να κοιμηθώ, τι να κάνω;

Ερώτηση αναγνώστη: Δεν μπορώ να κοιμηθώ, τι να κάνω; Συνεχώς μένω ξάγρυπνος...
Διάβασε τη συνέχεια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *